Version 1.1, 24 juni, 2021 - SE20210624SV
Definitioner och uttryck i denna etikpolicy för Säljföretag (”Etikpolicy”) som används i Samarbetsavtalet med Säljföretaget ska, om inte annat uttryckligen anges, ha samma innebörd i Etikpolicyn.
Version 1.1, 24 juni, 2021 - SE20210624SV
Definitioner och uttryck i denna etikpolicy för Säljföretag (”Etikpolicy”) som används i Samarbetsavtalet med Säljföretaget ska, om inte annat uttryckligen anges, ha samma innebörd i Etikpolicyn.
1.1 Billmate strävar efter att endast samarbeta med Säljföretag vars verksamhet överensstämmer med Billmates vision att göra betalningar och e-handel säkrare och bättre för Kunder. För Billmate innebär detta att etiska aspekter av Säljföretagets verksamhet beaktas.
1.2 Billmates produkter och tjänster får endast användas för lagliga ändamål. Därutöver vill Billmate förhindra att dess produkter och tjänster används oetiskt. Om ett Säljföretag som använder Billmates Tjänster, agerar oetiskt eller säljer produkter och/eller tjänster som är att betrakta som oetiska, kan det skada allmänhetens förtroende för både Säljföretaget och Billmate. För att förebygga denna risk har Billmate fastställt följande Etikpolicy för Säljföretag.
1.3 Billmates mål är att snabbt och konsekvent kunna bedöma vad som stämmer överens med denna Etikpolicy samt kommunicera detta till Säljföretag.
2.1 Bedömningen av etiska överväganden är en subjektiv process. Billmate kommer såldes bedöma etiska frågor efter eget gottfinnande men ska alltid beakta fastställda allmänna principer i denna Etikpolicy samt de exempel som är upptagna i bilagan till denna Etikpolicy. Exemplen som i bilagan har klassificerats som "Ej tillåtna" är olagliga enligt tillämplig lag, föreskrift eller förordning. Exemplen som anges som i bilagan har klassificerats som "Tillåtna under särskilda förhållanden" kan tillåtas under vissa förutsättningar och efter förhandsgodkännande från Billmate.
3.1 Billmate ska inte samarbeta med Säljföretag som säljer/tillhandahåller produkter eller utför tjänster med hjälp av medel och metoder som är vilseledande, bedrägliga, kränkande eller orättvisa för Kunder eller på annat sätt är att betrakta som oetiska eller olagliga.
3.2 Billmate ska göra en individuell, proportionell och professionell bedömning av Säljföretaget.
3.3 Säljföretags medel och metoder för att bedriva marknadsföring, annonsering och distribution ska beaktas vid bedömningen av om dess verksamhet är oetisk eller strider mot konsumentskyddslagstiftning.
3.4 Billmate ska ta hänsyn till Säljföretagets anseende och rykte, t.ex. genom mediabevakning, länkar till och från Säljföretagets hemsida samt webbforum, vid bedömningen av om Säljföretagets verksamhet är oetisk eller strider mot konsumentskyddslagstiftning.
4.1 Billmate ska inte samarbeta med Säljföretag som säljer/tillhandahåller produkter eller tjänster som Billmate bedömer vara oetiska enligt denna Etikpolicy.
4.2 Billmate ska göra en individuell, proportionell och professionell bedömning av Säljföretagets produktportfölj.
4.3 Med produkter med dubbla användningsområden åsyftas produkter som kan ha dels en laglig och (enligt Billmate) etisk användning, dels en olaglig och (enligt Billmate) oetisk användning. Vid bedömning av Säljföretag som tillhandahåller produkter med dubbla användningsområden, kommer Billmate att analysera om Kunder avser att använda produkten på ett olagligt/oetiskt sätt och om Säljföretaget stödjer/uppmanar till sådan användning.
5.1 Vid tillhandahållande av vissa Tjänster samarbetar Billmate med olika Tredjepartsleverantörer. I det fallet Säljföretag önskar nyttja Billmates tjänst som tillhandahålls i samarbete med en Tredjepartsleverantör och Tredjepartsleverantören tillämpar striktare regler för vad som ska betraktas som etiska och tillåtna produkter och tjänster, ska Tredjepartsleverantörens regler tillämpas.
5.2 Billmate förbehåller sig rätten att acceptera eller avvisa ett Säljföretag som säljer:
(a) någon produkt eller tjänst som kränker eller riskerar att bryta mot, upphovsrätt, varumärke eller affärshemlighet som innehas av någon tredje part.
(b) någon produkt, tjänst eller verksamhet som är bedräglig, orättvis eller på annat sätt förbjuden eller begränsad av en eller flera tredje parter.
5.3 Billmate ska på begäran tillhandahålla information till Säljföretaget om begränsningar enligt punkt (ii) ovan.
6.1 Om Säljföretaget inte följer denna Etikpolicy och inte hörsammar Billmates anmaning att vidta åtgärd, har Billmate rätt att:
(a) kräva att Säljföretaget återköper den till Billmate överlåtna fordran.
(b) säga upp Samarbetsavtalet med Säljföretaget i det fallet överträdelsen är allvarlig eller systematisk.
7.1 Etikpolicyn tillämpas från den dag den är daterad.
7.2 Fordringar som överlåtits till Billmate omfattas av den version av Etikpolicyn som vid ordertillfället var gällande.
8.1 Billmate förbehåller sig rätten att ensidigt justera denna Etikpolicy och kommer, om det bedöms nödvändigt, skriftligen informera Säljföretaget om sådana justeringar senast en (1) månad innan dessa justeringar träder i kraft.
Nedan listor över affärsmetoder, produkter och tjänster som Billmate har kategoriserat som ”ej tillåtna” respektive ”tillåtna under särskilda förhållanden”, är inte uttömmande. Billmate kan komma att bedöma att sådana affärsmetoder, produkter och tjänster som inte listas nedan, är att betrakta som ej tillåtna eller tillåtna under särskilda förhållanden. Genom att Säljföretaget ansluter sig till Billmate, bekräftar Säljföretaget att den inte ska nyttja Billmates Tjänster för att använda affärsmetoder, marknadsföra, distribuera eller på annat sätt hantera varor eller tjänster som listas som ”Ej tillåtna nedan” samt inhämta godkännande från Billmate att använda affärsmetoder, marknadsföra, distribuera eller på annat sätt hantera varor eller tjänster som listas som ”Tillåtna under särskilda förhållanden”.