Bedrägeripolicy

Version 1.1, 24 juni, 2021 - SE20210624SV

Definitioner och uttryck i denna bedrägeripolicy (”Bedrägeripolicy”) som används i Samarbetsavtalet med Säljföretaget ska, om inte annat uttryckligen anges, ha samma innebörd i Bedrägeripolicyn.

1. Inledning

1.1 Bedrägeripolicyn är utformad för att Billmate på bästa sätt ska kunna hantera och utreda fullbordade samt misstänkta bedrägerifall som avser överlåtna fordringar till Billmate.

1.2 Bedrägeripolicyn avser handel mot Kunder på den svenska marknaden.

1.3 Bedrägeripolicyn är att betrakta som Säljföretagets bedrägerigaranti.

2. Ersättning

1.1 I enlighet med Bedrägeripolicyn ersätter Billmate fordran (exklusive moms) vid ett bekräftat bedrägeri och om villkoren i avsnitt 3 är uppfyllda.

1.2 Ersättningen avser inköpsvärde av varor och ska ej överstiga femtiotusen (50 000) SEK per kalenderår.

3. Tillämplighet

3.1 Nedanstående villkor ska vara uppfyllda för att Bedrägeripolicyn ska tillämpas:
(a) Order ska avse en eller flera fysiska varor. Nedladdningsbart innehåll, tjänster eller ordrar avseende hemelektronik eller motsvarande omfattas ej av Bedrägeripolicyn.
(b) Information om Kunden, Kunds order, leverans och annan nödvändig information ska finnas tillgänglig för Billmate för att handläggning av ärendet ska kunna påbörja. Observera att Billmate i vissa fall kan efterfråga ytterligare information.
(c) Varor(na) ska inte levereras då Billmate skriftligen (t.ex. via epost) eller muntligen (t.ex. via telefon) rapporterat till Säljföretaget att ordern inte blivit godkänd i Billmates initiala kontroll av ordern. Rapportering till Säljföretaget kan även ske genom att ordern/transaktionen har status “Kontroll” och/eller “Pending” i Billmate Online.
(d) Säljföretaget ska inom tjugofyra (24) timmar efter det att Billmate begär informationen, under kontorstid besvara frågor angående specifika ordrar/transaktioner samt tillhandahålla eventuell information Billmate behöver för att kunna bekräfta/utreda ett bedrägerifall. Besvarandet och tillhandahållandet av information ska ske via epost eller via telefon.
(e) Varor(na) skickas enligt de leverans- och utlämningsvillkor samt säkerhetskontroller som framgår av Billmates Fraktpolicy, dvs. som spårbar försändelse genom (i) leverans via ett externt fraktbolag (hemleverans och utlämningsställe, (ii) leverans med egen leveransservice (hemleverans), eller (iii) utlämning i Säljföretagets fysiska butik. Leverans/utlämning ska kunna stoppas på begäran av Billmate.

3.2 Bedrägeripolicyn ska endast tillämpas för ordrar upp till ett värde av tjugo tusen (20 000) SEK.

3.3 Säljföretaget skall vid begäran av Billmate AB styrka inköpsvärdet av varor(na).

3.4 Bedrägeripolicyn ska tillämpas först när Säljföretaget uppnår en omsättning överstigande ett hundra tusen (100 000) SEK via Billmates tjänster fakturaköp eller delbetalning.

3.5 Ordrar utställda till ideella och ekonomiska föreningar omfattas ej av Bedrägeripolicyn.

4. Återkrav och uppsägning av Samarbetsavtal

4.1 Om Säljföretaget inte följer denna Bedrägeripolicy och inte hörsammar Billmates anmaning att vidta åtgärd, har Billmate rätt att:
(a) kräva att Säljföretaget återköper den till Billmate överlåtna fordran.
(b) säga upp Samarbetsavtalet med Säljföretaget i det fallet överträdelsen är allvarlig eller systematisk.

5. Tillämplig version

5.1 Bedrägeripolicyn tillämpas från den dag den är daterad.

5.2 Fordringar som överlåtits till Billmate omfattas av den version av Bedrägeripolicyn som vid ordertillfället var gällande.

6. Ändringar av Bedrägeripolicyn

6.1 Billmate förbehåller sig rätten att ensidigt justera denna Bedrägeripolicy och kommer, om det bedöms nödvändigt, skriftligen informera Säljföretaget om sådana justeringar senast en (1) månad innan dessa justeringar träder i kraft.