Version 1.1, 24 juni, 2021 - SE20210624SV
Definitioner och uttryck i denna fraktpolicy för Säljföretag (”Fraktpolicy”) som används i Samarbetsavtalet med Säljföretaget ska, om inte annat uttryckligen anges, ha samma innebörd i Fraktpolicyn.
Version 1.1, 24 juni, 2021 - SE20210624SV
Definitioner och uttryck i denna fraktpolicy för Säljföretag (”Fraktpolicy”) som används i Samarbetsavtalet med Säljföretaget ska, om inte annat uttryckligen anges, ha samma innebörd i Fraktpolicyn.
1.1 Säljföretaget ska skicka sålda varor eller tjänster på något av de sätt som beskrivs i avsnitt 2,3 eller 4.
1.2 Säljföretaget ska svara på Billmates frågor relaterade till en viss order/transaktion inom 24 timmar. Detta gäller under alla dagar då Säljföretaget har verksamhet, exempelvis då de skickar varor och/eller aktiverar ordrar/transaktioner/krav. Säljföretaget ska förse Billmate med aktuella kontaktuppgifter (mejladresser) för sådana riskrelaterade frågor.
1.3 Säljföretaget får inte skicka/lämna ut varor efter att ha underrättats av Billmate om att en viss order/transaktion har bedömts utgöra en hög risk enligt Billmates säkerhetskontroller.
1.4 Leveransbesked till Kund ska skickas till de kontaktuppgifter (mejl, telefonnummer och/eller adress) som Billmate har godkänt vid ordertillfället.
1.5 Säljföretaget ska lagra information om respektive leverans/utlämning (exempelvis spårningsnummer, leveransbevis, godkännande av tredje part och identifiering) i minst [sex (6) månader] och, på begäran, förse Billmate med sådan information.
2.1 Följande regler ska följas vid leveranser där ett externt fraktbolag används:
(a) Varorna ska skickas med möjlighet att spåra varorna online för Kund och den leveransadress som godkänts av Billmate vid ordertillfället.
(b) Spårningsnumret ska lämnas till Billmate vid aktivering av order/transaktionen i aktiveringsanropet eller, när det inte är möjligt, på Billmates begäran.
(c). Det tilldelade fraktbolaget ska tillämpa följande säkerhetskontroller: i. Hemleveranser: Fraktbolaget ska kontrollera ID för både adressaten och den av Kund godkända person som tar emot varorna (om dessa inte är samma person). Vidare ska fraktbolaget skapa ett leveransbevis som visar datum och tidpunkt för utlämningen, det tryckta namnet på adressaten och, i förekommande fall, det tryckta namnet på den godkända personen samt en signatur från personen som tagit emot leveransen. ii. Utlämningsställe: Om ii. Utlämningsställe: Om varorna inte kan levereras till Kundens hem, eller om Kunden har valt ett utlämningsställe, ska varorna skickas till det av fraktbolagets utlämningsställen som ligger närmast den godkända leveransadressen eller inom ett område av 10 km från den godkända leveransadressen. Fraktbolaget ska kontrollera ID för både adressaten och den person som hämtar ut varorna (om dessa inte är samma person). Om den person som hämtar ut varorna inte är adressaten, ska fullmakt att utföra adressatens ärende uppvisas. Vidare ska utlämningsstället skapa ett leveransbevis som visar datum och tidpunkt för utlämningen, det tryckta namnet på adressaten och, i förekommande fall, det tryckta namnet på den person som hämtar ut varorna. Underlag på att legitimationskontroll har utförts ska kunna uppvisas på begäran av Billmate.
(d) Säljföretaget ska på Billmates begäran – om möjligt – be fraktbolaget att stoppa leveransen och informera Billmate om all utveckling relaterad till leveransen.
(e) För att reducera det administrativa arbetet kan Säljföretaget ge Billmate behörighet att begära information direkt från fraktbolaget eller att be fraktbolaget (eller motsvarande) stoppa en särskild leverans.
(f) I fall då leveransen inte har skett i enlighet med denna Fraktpolicy kan Säljföretaget ge Billmate behörighet att göra en reklamation gentemot fraktbolaget. Billmate kommer kompensera Säljföretaget med ett belopp motsvarande det av fraktbolaget erhållna beloppet.
3.1 Följande regler ska följas vid leveranser där Säljföretagets egen leveransservice (utlämning) används:
(a) Varorna ska levereras till Kunden och den leveransadress som godkänts av Billmate vid ordertillfället.
(b) Säljföretaget ska kontrollera ID för både Kunden och den person som tar emot varorna (om dessa inte är samma person). Vidare ska Säljföretaget skapa ett leveransbevis som visar datum och tidpunkt för utlämningen, varulista, det tryckta namnet på Kunden och, i förekommande fall, det tryckta namnet på den godkända personen samt en signatur från personen som tagit emot leveransen.
(c) Säljföretaget ska på Billmates begäran stoppa leveransen och informera Billmate om all utveckling relaterad till leveransen.
4.1 Följande regler ska följas då uthämtning sker i Säljföretagets fysiska butik:
(a) Varor får endast lämnas ut till Kunden eller en av Kunden godkänd person. Om Kunden är en juridisk person (företag, förening eller motsvarande) ska personen som tar emot varorna visa upp en fullmakt som styrker att personen är behörig att hämta ut varorna. En sådan fullmakt ska kopieras och kopian ska sparas.
(b) Säljföretaget ska kontrollera ID för både Kunden och, i förekommande fall, personen till vem varorna lämnas ut.
(c) Säljföretaget ska skapa ett leveransbevis som visar datum och tidpunkt för utlämningen, varulista, priser, personnummer och tryckt namn för Kunden och, i förekommande fall, personnummer, tryckt namn och telefonnummer till den godkända personen samt signatur av den person som varorna lämnas ut till.
(d) Undantag – I det fall som ordern är lagd via Billmates lösning för försäljning i fysisk butik och varorna lämnas till Kund vid ordertillfället behöver punkterna (a)-(c) ovan ej uppfyllas.
5.1 Om Säljföretaget inte följer denna Fraktpolicy och inte hörsammar Billmates anmaning att vidta åtgärd, har Billmate rätt att:
(a) kräva att Säljföretaget återköper den till Billmate överlåtna fordran.
(b) säga upp Samarbetsavtalet med Säljföretaget i det fallet överträdelsen är allvarlig eller systematisk.
6.1 Fraktpolicyn tillämpas från den dag den är daterad.
6.2 Fordringar som överlåtits till Billmate omfattas av den version av Fraktpolicyn som vid ordertillfället var gällande.
7.1 Billmate förbehåller sig rätten att ensidigt justera denna Fraktpolicy och kommer, om det bedöms nödvändigt, skriftligen informera Säljföretaget om sådana justeringar senast en (1) månad innan dessa justeringar träder i kraft.